Google Product Listing Ads i Magento

Skrevet torsdag 5. desember 2013 klokken 20:23 av Roy Andre

Hva er PLA?

Product Listing Ads (PLA) eller Produktoppføringsannonser er den nye annonsetypen til Google som ble lansert i november 2013.

Formålet med denne annonseringstypen er å gjøre annonsering av produkter og tjenester enda mer effektiv, spesielt for nettbutikker. Alle tall viser at PLA gir en vesentlig høyere klikkrate enn de mer tradisjonelle Adwords-annonsene man er blitt vant til på toppen og på høyre siden av det organiske søkeresultatet.

Nedenfor er en presentasjon som forklarer det aller meste rundt Product Listing Ads:

Hvor vises disse annonsene i søkeresultatet?

Etterhvert som dette blir tatt i bruk hos flere nettbutikker, så vil du oppleve at det dukker opp produktannonser med bilder øverst i høyremenyen i søkeresultatet. Google viser disse annonsene dersom de tror at søket gjelder produkter, og at det finnes nok relevante produkter som stemmer med denne personens søk.

Google Shopping-annonsene viser både produktbilde, pris og leverandør og har direkte link til produktsiden for å komme raskt inn og kjøpe produktene. Se eksempel i bildet under.

Hva må jeg gjøre for å komme igang med PLA annonsering?

Først av alt må det opprettes en Google Merchant Center konto, og denne må kobles til din Adwords-konto.

Detaljene for hvordan du setter opp dine PLA-baserte annonser er ikke beskrevet her og må lese mer om på Google sine egne nettsider, eventuelt bør man få et byrå som hjelper med oppsett og drift av Google Adwords kampanjer til å sette dette opp for seg. Se på vår partnerside for SEO- og markedsføringsfirmaer dersom du trenger anbefalinger på slike firmaer.

Til slutt vil det være behov for å få generert en produktfeed med info om produktnavn, pris, bilde mm. Dette må genereres fra Magento, ved hjelp av vår modul Product Feeds.

Hva koster dette og hvordan bestiller jeg?

Modulen koster 1500,- for Magento Community Edition og 2500,- for Magento Enterprise Edition. Installasjon og konfigurasjon av modul kommer i tillegg og tar normalt en liten time.

Send en epost til support@trollweb.no dersom du ønsker å starte med dette så setter vi opp alt det tekniske for deg.

Slik gjør du din Magento-butikk klar for å håndtere større trafikkmengder

Skrevet tirsdag 3. desember 2013 klokken 12:34 av Roy Andre

Trafikkmengden øker på alle nettbutikkene i denne perioden og det er derfor ekstra viktig at du holder orden i din Magento nettbutikk for å sikre at den går raskest mulig.

Her er listet opp de viktigste punktene som anbefales sterkt å gå gjennom. Disse er også Magento sine egne anbefalinger ut til alle sine kunder, og vi anbefaler at disse punktene følges også utenfor høy-trafikk perioder.

1538_Peer1WhitePaperBanner

Generelle anbefalinger

Nedenfor finner du våre og Magento’s generelle anbefalinger på ting du kan gjøre enkelt selv.

Fjern utdatert innhold

Slett produkter som er helt utgåtte, eller i verste fall bare sett dem som Deaktivert. Slett også kategorier, CMS-sider og statiske blokker som ikke er i bruk lengre.

Fjern utdaterte rabattregler

Slett alle rabattregler som ikke er i bruk lengre. Dette er et veldig viktig punkt spesielt ift aktivering av rabattregler for varekatalog, som vil ta lengre og lengre tid etterhvert som flere rabattregler legges opp.

Ikke gjør tungt administrasjonsarbeid under høye trafikk-perioder

Dersom du har et salg fra f.eks kl 1900-2200 så unngå å sitte og refreshe ordreoversikten hvert minutt, eller å gjøre fortløpende endringer på produkter og liknende.

Alt som gjøres i Magento Admin kjøres helt uten cache, som medfører at det blir en direkte-belastning for alt som kundene dine gjør ute i nettbutikken.

Endringer på produkter medfører at Magento må reindexere data-tabellene, samt cache-elementene blir tømt eller invalidert – og dette medfører i stor grad økt treghet i systemet.

Bruk fornuftig størrelse på produktbilder og annet

Bruk vår anbefaling på størrelser og filformat til dine produktbilder. Kort oppsummert anbefaler vi generelt at produktbildene er maksimalt 1-200kB, og lagres i JPG-format.

Les mer om anbefalinger til produktbilder her.

Begrens antall produkter som vises pr kategoriside

Ikke vis «Alle produkter» på kategorisidene, og skru også av at kunden kan vise Alle produkter. Generell anbefaling er å vise 30-40 produkter pr side.

Arkivèr gamle ordrer (Magento Enterprise Edition)

Butikker med mange tusen ordrer bør arkivere de eldste ordrene slik at de ikke kommer med i alle oversikter og liknende når man navigerer rundt i Magento Admin. Sjekk brukermanualen for Magento Enterprise Editin for å se hvordan du gjør dette.

Tekniske anbefalinger

De tekniske anbefalingene krever normalt at vi blir involvert og setter opp disse løsningene.

Få implementert kraftigere caching

Magento har caching-funksjonalitet innebygd som fungerer relativt bra, men vi anbefaler sterkt en egen caching-tjeneste som f.eks Varnish. Selve Varnish-programvaren er helt gratis, men krever noen timer installasjon/oppsett. Har man Magento Enterprise vil Varnish-modulen også koste noen kroner.

Les mer om Varnish her.

Få implementert en bedre søkemotor

Det innebygde søket i Magento bruker MySQL databasen sine egne søkemekanismer, som fungerer midt på treet bra. Vi anbefaler sterkt å få implementert enten Apache Solr eller vurdere Google Custom Site Search. Disse vil ta bort belastningen på Magento sin database, samt gi vesentlig bedre og mer relevante søkeresultater. Kontakt oss for mer detaljer om alternative søkemotorer.

Ønsker du mer detaljer? Kontakt oss.

 

Flere nye troll er på plass fra 1.november

Skrevet mandag 4. november 2013 klokken 08:52 av Roy Andre

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERAVi er veldig glade for at vi nå har fått inn mer ressurser til å bistå våre mange kunder, denne gang i form av flere dyktige utviklere ved vårt kontor i Sverige.

Mikael begynte hos oss 1.november som Magento-utvikler. Han kommer i første omgang til å jobbe med eksisterende og nye integrasjonsløsninger samt funksjonstilpasninger for våre kunder. Mikael har lang erfaring med PHP/Zend-utvikling og kommer fra liknende miljøer. Mikael er svensk og jobber ved vårt kontor i Nörrkoping i Sverige.

Cim begynte også hos oss 1.november som Magento-utvikler. Han kommer i første omgang til å jobbe med funksjonstilpasninger for våre kunder, samt frontend implementering (design). Cim har også lengre tids erfaring med PHP-utvikling. Cim er også svensk og jobber også ved vårt kontor i Nörrkoping i Sverige.

I tillegg har vi to til Magento-utviklere; Robert og Dennis, i Sverige som i første omgang jobber på innleid basis, men som vi håper etterhvert blir ansatt på fulltid. Disse jobber med utvikling av helt ny funksjonalitet rundt Magento, som ny kasseløsning og liknende tjenester.

Vi håper dette vil bidra til raskere leveranser og enda bedre kvalitet på våre tjenester. Disse vil naturlig skrive svar- og eventuelle oppfølgingsspørsmål til kunder på svensk, som vi regner med vil gå helt fint for alle da Norge allerede er sterkt invadert av våre venner i øst.

 

Kampanje på hjemlevering og i postkassen med sporing

Skrevet onsdag 16. oktober 2013 klokken 00:05 av Roy Andre

Tilbyr ikke nettbutikken din hjemlevering eller pakker med sporing til postkassen? I høst har Bring gode tilbud på de leveringsalternativene mange mangler:

  • Hjemlevering kl 17-21 til 72,- eks mva ut året, uansett vekt og sted pakken skal sendes til
  • I postkassen for pakker under 2 kg kun kr. 52 (eks mva) uansett sted pakken skal sendes til

Tilbudet gjelder ut året for kunder som ikke har avtale på tjenesten fra før. Gjelder for sendinger i Norge.

De nettbutikkene som vil ha det kan fylle ut dette skjema så legger Bring det til i eksisterende avtale: http://www.bring.no/hele-bring/kontaktskjema/hostenstilbud-pa-leveringsalternativer

Trenger du hjelp til å få satt opp disse leveringsalternativene i Magento? Kontakt support hos oss.